Gorąco polecam

FacebookLike Box

Aktualności


Dzisiaj jest: Piątek
26 Kwietnia 2024
Imieniny obchodzą
Artemon, Klaudiusz, Klet, Marcelin,
Marcelina, Maria, Marzena, Spycimir

Do końca roku zostało 250 dni.
Zodiak: Byk
Posiedzenie Obywatelskiego Parlamentu Seniorów. PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
środa, 07 października 2015 14:34

        Rozpoczęcie Inauguracyjnego posiedzenia Obywatelskiego Parlamentu Seniorów (OPS) nastąpiło o godz.11.00 w Sali Plenarnej Sejmu RP.Otwarcia dokonała Marszałek Sejmu RP Małgorzata Kidawa - Błońska. Powitała uroczyście delegatów, obecną Panią Premier Ewę Kopacz, wice Premiera J. Piechocińskiego, marszałka senatu B. Borusewicza, ministra zdrowia M. Zembalę, panią prezydentową Annę Komorowską i ministra PiPS Wł. Kosiniaka - Kamysza.

    Potem nastąpiło wystąpienie pani premier Ewy Kopacz. Mówiła między innymi o powstaniu w Polsce 1500 punktów darmowej pomocy prawnej dla osób starszych i osób  mało zarabiających, oraz o powstaniu w ramach programu "Senior Wigor " do 2020 r tysiąca domów dziennego pobytu osób starszych, niepełnosprawnych i chorych, gdzie otrzymają fachową pomoc pielęgniarską, rehabilitacyjną oraz posiłki. Na ten cel w budżecie 2016 r przeznaczono 40 mln zł. O tej pomocy również mówił minister zdrowia Marian Zembala. Dziękował pani premier Ewie Kopacz za inicjatywę utworzenia ponad rok temu w sejmie Komisji Polityki Senioralnej, pod patronatem której 11 września 2015 r Sejm RP uchwalił ustawę senioralną, która wejdzie z dniem 1.01.2016. Przewodniczącym tej komisji jest poseł Michał Szczerba, który również zabrał głos po wystąpieniu ministra zdrowia.

    Następnie odbyły się wybory przewodniczącego OPS. Konwent inicjatorów OPS rekomendował na to stanowisko Krystynę Lewkowicz. Na 424 obecnych delegatów za było 385, przeciw 7, wstrzymało się od głosów 32. Krystyna Lewkowicz zajęła miejsce marszałka sejmu i przeprowadziła ślubowanie delegatów OPS, przyjęcie uchwały w sprawie regulaminu OPS i wybór 4 wice przewodniczących OPS. Prezydium OPS składa się z 5 osób 2 przedstawicieli UTW, 2 przedstawicieli Związku Emerytów i Rencistów i 1 przedstawiciela Rady Seniorów. Każdy z wybranych wystąpił z krótkim przemówieniem. Najobszerniej o sytuacji społecznoekonomicznej  osób starszych mówiła wice przewodnicząca Elżbieta Ostrowska przewodnicząca Zarządu Głównego Emerytów, Rencistów i Inwalidów. Mówiła, że  ZUS wypłaca ok 7,5 mln rent i emerytur. Przeciętna emerytura to 2060 zł, przeciętna renta to ok. 1600 zł, ale 2/3 wszystkich emerytów i rencistów otrzymuje mniej niż 2000 zł, a 1 mln żyje na granicy minimum egzystencji. Dlatego w przyszłym roku zapisano w budżecie jednorazowy dodatek maksimum do 350 zł. Najwięcej otrzymają ci z najniższym uposażeniem.

     Mamy w Polsce Rzecznika Praw Dziecka, Rzecznika Praw Konsumentów a brak Rzecznika Praw Seniorów, który przeciwdziałałby dyskryminacji seniorów. Wice przewodnicząca OPS prof. Ewa Kozdroń z Warszawskiej Rady Seniorów apelowała, aby w gminach powiatowych i miejskich, których jest w Polsce 2500 powstawały Rady Seniorów. Do chwili obecnej powstało ich 90, co stanowi 3,9 % wszystkich gmin.Trzeba zachęcać Rady do misji wsparcia godnego starzenia się seniorów.Wiesława Borczyk Prezes Ogólnopolskiej Federacji UTW zwróciła się do rządu o opracowanie programu wsparcia dla delegatów. Mówiła, że my delegaci OPS mając mandat nie możemy się tylko ograniczać do jednej organizacji, której jesteśmy dzisiaj delegatami. Powinniśmy inicjować takie spotkania na szczeblu samorządów lokalnych w regionach i sejmikach. Musi również powstać strona internetowa, gdzie będą zawarte wszystkie informacje dotyczące polityki senioralnej.

   Następnie po przerwie delegaci udali się do 3 sal, gdzie zebrały się 3 komisje. -d/s organizacji prawnych, -d/s strategii budżetu i finansów, - d/s informacji, promocji i kontaktów z otoczeniem.Tam nastąpiły wybory przewodniczących, wice, sekretarzy i członków poszczególnych komisji. Wyboru Komisji dokonywał sam delegat poprzez podpisanie deklaracji. Nasza przedstawicielka Elżbieta Binkowskawybrała komisję d/s informacji, promocji i kontaktów z otoczeniem, która okazała się najliczniejsza.Wszyscy obecni otrzymają na swój adres mailowy, jakie powstaną podkomisje i czym będą one konkretnie się zajmować. Na tym około godz 16.00 zakończono obrady.

Poprawiony: środa, 07 października 2015 15:28
 
Copyright © 2024 jutw-jarocin.cba.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem dostępnym na licencji GNU GPL.

Joomla 1.5 free design by Lonex.